Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Bruno GranholmBruno GranholmAika ennen Aseman Taidelaituria

1906-1908 rakennettu Luston seisake oli alkuperäinen Punkaharjun asema. Rataosa avattiin väliaikaiselle liiketeelle jo marraskuussa 1906. Tämä seisake oli Elisenvaaran-Savonlinnan radan merkittävin väliasema. 

     1908 vuonna valmistuneen Luston seisakkeen suunnitteli Bruno Granholm, jonka kuva komeileekin tänä päivänä Aseman Taidelaiturin 3. luokan odotustilan seinällä. Luston seisake on selkein esimerkki vuoden 1906 tienoilla Granholmin piirustuksissa tapahtuneesta muutoksesta, jossa aseman yksityiskohdat olivat aiempaa enemmän jugendtyylisiä, mutta kokonaisuus raskaine kattoineen henkii vahvasti kansallisromantiikkaa.

 

Aseman rakenne

Asemarakennuksen sisätilaa hallitsee korkea III luokan odotussali, jonka sivusyvennyksissä oli matkamuistoja ja postikortteja myyvät kioskit. Rakennuksessa oli lisäksi myös II luokan odotustila, postitoimipaikka sekä asemapäällikön asuintilat. Asema-alueella on myös makasiinirakennus ,joka nykyään täyttyy taiteesta, huvimaja vuodelta 1928 sekä kaunis puisto lehmuskujineen, joka opastaa tänä päivänä pienen tsasounan luo.

 

Luston seisake

Luston aseman seisakkeen läheisyydessä ei ollut mitään merkittäviä asutuskeskuksia; paikallisen väestön sijaan asemaa käyttivätkin pääosin turistit. Punkaharju oli tunnettu matkailukohde jo ennen rautateiden tuloa; Savonlinnasta kulki säännöllisesti laivayhteydet harjulle, jossa sijaitsi jo 1800-luvun lopulla mm. valtionhotelli, ravintola ja kylpylaitos. Rautatien myötä matkailijamäärät kasvoivat, ja vuonna 1914 vajaan kilometrin päähän asemasta valmistui suuri hotelli Finlandia.

     Henkilöautoliikenteen lisääntyessä Punkaharjun aseman eli Luston seisakkeen merkitys matkailijoiden kauttakulkupaikkana väheni, ja asema muutettiin miehittämättömäksi 1969.  Tavaraliikenne lopetettiin kuitenkin vasta 1976 ja asemarakennus vuokrattiin samalla vuosikymmenellä paikalliselle matkailuyritykselle, joka myi myös junalippuja. Koko liikennepaikka lakkautettiin henkilöliikenteen pysähdysten loputtua 1989. 

 

Rautatieliikenteen kulta-ajan jälkeen

Tämän jälkeen Luston seisake siirtyi Metsähallituksen haltuun 2016 vuoteen saakka, jolloin yrittäjäpariskunta ja taidemesenaatit Mikko Ranta-Huitti ja Hannu Huitti ostivat rakennuksen tontteineen kesämökikseen. He päättivät kuitenkin avata aseman ovet jälleen kerran, jotta kaikki ihmiset pääsisivät nauttimaan upeasta taiteesta sekä hyvin säilyneestä ja vaikuttavasta arkkitehtuurista.